Ugrás a tartalomra

Már nyáron szerződést köthettek

2023. február 10. péntek
A főváros hibájából húzódhat el télig a körforgalom kivitelezésének befejezése
Már nyáron szerződést köthettek

Már tavaly július közepén szerződést köthettek a Tóth József utcai körforgalom kivitelezőjével, amelynek a munkálatai még mindig nem kezdődtek el – tudta meg lapunk. A közbeszerzési eljárás eredményéről szóló dokumentumban szereplő dátum szerint legalábbis 2022. július 15-ét jelölik meg a szerződés megkötésének időpontjaként, a nyertes cégnek tehát ekkortól kezdve lépéseket lehetett volna tennie az építkezés megkezdésére, de azóta még egy kapavágás sem történt. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által bekért ajánlatok közül győztesnek kihirdetett STR Mély- és Magasépítő Kft. az eredeti kiírás szerint csaknem egymilliárd forintot nyerhetett el a munkára (a kivitelezés becsült értékét 970.470.363 forintban határozták meg), de a főváros legutóbbi tájékoztatása szerint az építkezés csak idén február végén, március elején kezdődhet el, ha akkor belevágnak egyáltalán. Hivatkoznak ugyanis az „időjárási körülményekre” is. Kérdés, hogy ez mennyivel növelheti meg majd a munkálatok végleges költségét.

Az eredeti kezdési dátum egyébként tavaly november volt, ez most márciusra módosult. Ezzel együtt így csúszik majd az átadás is: a nyár helyett várhatóan decemberre. Miután a novemberre ígért kezdésnek nyoma sem volt, Karsay Ferenc polgármester levélben kért információt a beruházótól, a BKK-tól. A polgármester lapunknak elmondta: azt a választ kapta, hogy a kivitelező „előre nem látható körülmények miatt” nem tudta megkezdeni a munkát, a vállalkozó akadályközléssel élt. Mint kiderült, lejárt hozzájárulások meghosszabbítására várnak.

Egy olyan beruházásnál azonban, amelyet már régóta készítenek elő (ez már elindult Tarlós István főpolgármestersége idején), vélhetően már megvannak az engedélyezési és kivitelezési tervek, a szükséges közmű- és egyéb hozzájárulások, ennélfogva egyértelmű lehetett, hogy melyik mikor fog lejárni. Ezért is meglehetősen furcsa, hogy az akadályozza a kivitelezést, hogy ezeket nem újították meg. 

A mostani csúszás is probléma, de még fontosabb kérdés, mi lesz a továbbiakban. Hiszen a körforgalom és a Mária Terézia út átépítése a Donszky Árpád utcáig csak az első üteme egy jóval nagyobb projektnek, amelyben gyalogátkelőhelyek, csomópontok biztonságossá tétele, lámpák kihelyezése szerepel, illetve villamosperonok akadálymentesítése, alkalmassá tétele, részben kiépítése az alacsony padlós járművek közlekedéséhez.

A körforgalom építéséről szóló szerződésben egyébként információink szerint szintén több más fejlesztés is szerepel a Tóth József utca–Kossuth Lajos utca–Nagytétényi út–Mária Terézia utca csomópontjának körforgalommá alakítása, illetve az ottani körforgalom építése mellett. A kivitelező többek között vállalta a Mária Terézia utca részleges felújítását és autóbuszsávval való kibővítését 350 méter hosszúságban, a Donszky Árpád utca és Budafok-Belváros MÁV állomás közötti Mária Terézia utcai kereszteződés átépítését, a vízvezeték kiváltását, a közvilágítási hálózat átépítését és a zöldterületek rendezését, fák telepítését, utógondozását. A kivitelezés tehát nem kis feladat, ezért ha márciusban kezdik el, valóban elhúzódhatnak a munkák legalább decemberig.

A kivitelezés elhúzódása sajnos sok gondot jelent más okból is, például számos bosszúságot okozhat a kerületi lakosságnak. – Már tavaly sok kritika érte az önkormányzatot, mert a Budafoki Bornapokra nem zártuk le a Kossuth Lajos utcát, ahogyan az hagyományosan lenni szokott. Ez is azért történt, mert azt gondoltuk, hogy elindulhat a kivitelezés, és ezzel segíthetünk a munkákat elvégző cégnek – mutatott rá a legnagyobb problémára Karsay Ferenc polgármester. A kerület vezetője felhívta a figyelmet ugyanakkor arra is, hogy ha a munka dandárja ősszel zajlik, az óriási gondokat jelenthet azoknak a családoknak, akik ebben az időszakban hordják óvodába, iskolába a gyermekeiket. A körforgalom építése ugyanis nagyon megnehezítheti a közlekedést az Árpád, a Kossuth, a Soós iskolába és a Maci tagóvodába járóknak. Emlékeztetett: ugyanez történt az előző önkormányzati választás előtt, amikor az önkormányzaton kívül álló okok miatt egyszerre zajlott az őszi időszakban a vasúti átjáró, az ehhez kapcsolódó körforgalom és az M0-s építkezése, a rózsakerti óvodába járó gyerekek szülei pedig joggal panaszkodtak, hogy nem tudnak eljutni a Duna-telepre, de egyébként is ellehetetlenült a közlekedés. A Tóth József utcai körforgalom építése alatt pedig sor kerül a Kossuth Lajos utca teljes lezárására, a Mária Terézia utca kétirányúsítására is, miközben egy darabig nem lehet majd parkolni a belvárosi, lakótelepi házak környékén. Az önkormányzat ezért szerette volna, ha a munkák már nyáron befejeződnek, és nem húzódik el az iskolakezdés időszakára a kivitelezés.

(VH)